mandag 14. mai 2012

MasterChef Brownies



Et helt år siden forrige innlegg i Kakehuset. Virkelig på tide å gjøre noe med det. Det har for så vidt vært litt færre bloggbare kaker det siste året, og færre kaker generelt. Å gå gravid med nummer 2, samtidig som 5-åringen krevde sitt, og jobben krevde sitt den også, førte til at overskuddet til å lage kaker var fraværende i månedsvis. Men så kom jula da. Og noen bursdager. Så litt har det blitt. Men de får komme en annen gang, for jeg må bare dele en knallgod oppskrift med dere.

Jeg er stor tilhenger av MasterChef Australia som har gått på TLC noen måneder nå. På lørdag sendes finalen i sesong 2, og selv om jeg lenge har visst hvem som vinner, så må jeg se det. MasterChef finnes jo også i britisk, amerikansk og norsk utgave, og selv om Eyvind Hellstrøm og Gordon Ramsay kan være underholdende, er Gary Mehigan, George Calombaris og Matt Preston i en klasse for seg. De kommer selvsagt med knusende kritikk når de får servert mat som ikke når opp til deres standard, men samtidig er kritikken konstruktiv, og seeren slipper å se på kjefting à la Ramsay og Hellstrøm. Dessuten er deltakerne helt eksepsjonelt dyktige.


Etter hver konkurranseuke har de en MasterClass, hvor Gary og George lærer bort noen tips og triks og teknikker som kan komme til nytte for deltakerne videre i konkurransen. Selv om jeg ikke kommer til å teste ut så veldig mange av oppskriftene og teknikkene selv, kommer det innimellom noen gode tips som jeg tar med meg videre. For et par uker siden lagde de en fantastisk flott dessert bestående av krem, brownies, iskrem, bringebær, hvit sjokolade, sjokoladesaus, marengs og sukkerspinn. Desserten i seg selv er så overveldende og inneholder så mange elementer, at jeg tror ikke jeg kommer til å lage den selv. Men det første de gjorde var å lage brownies, og den oppskriften måtte jeg notere meg siden jeg har vært på jakt etter en skikkelig god browniesoppskrift. I går testet jeg den for første gang, og kan absolutt anbefale den til sjokoladeelskere! Her er oppskriften:

250 gram smeltet smør
5,8 dl sukker (helst finkornet)
90 gram god kvalitetskakao (eller vanlig bakekakao)
2,5 dl hvetemel
0,5 ts bakepulver
5 egg
100 gram kokesjokolade
2,5 dl saltede, ristede peanøtter


Sett ovnen på 165 grader.
Rør inn sukkeret i det smeltede smøret. Bruk en kjøkkenmaskin eller elektrisk håndmikser.
Tilsett kakao.
Rør inn ett og ett egg.
Sikt i mel og bakepulver.
Tilsett hakket sjokolade og hakkede peanøtter.
Hell røren i en liten langpanne (ca 20x25 cm) med bakepapir. Du kan selvsagt bruke en større form, men da må du justere ned steketiden siden kaken blir tynnere.
Stek kaken midt i ovnen i ca 40-50 min. Kaken skal være saftig og rå i midten, så ikke overstek. Bruker du en litt større langpanne bør du nok ikke steke kaken mer enn 30 min, men dette kan variere fra ovn til ovn. Blir den litt for bløt i midten så er jo egentlig det bare godt... ;)


Du kan selvsagt ha i hva du vil i denne kaken. Hvit sjokolade kan gjerne brukes hvis du liker kaken litt søtere, og alle slags nøtter kan brukes. Du kan også droppe både sjokolade og nøtter.
Kaken må (dessverre) avkjøles før du "kan" spise den. Med mindre du liker flytende kake da. ;)
En halvtime i fryseren eller en del lengre i kjøleskap gjør den perfekt. Og med vaniljeis til har du en herlig dessert. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar