søndag 5. august 2012

Magnolia Vanilla and Chocolate Cupcakes

Bursdag krever kake. Men etter blindtarmsoperasjon for en uke siden orket jeg ikke å bake kake. Så da ble det cupcakes. Ikke feil det da. ;)




Jeg ønsket å prøve en ny oppskrift, og kom over oppskriftene fra Magnolia Bakery i New York. (Hørt om det i "Sex and the city" kanskje?) Oppskriftene er hentet fra detsoteliv.no, som igjen har funnet oppskriften i boken "More from Magnolia - Recipes from the World-Famous Bakery" (2004). Hver av oppskriftene gir ca 24 deilige, myke cupcakes, og de kan toppes med enten Vanilla Buttercream eller Chocolate Buttercream. Jeg hadde planlagt å lage begge toppingene, men porsjonen med sjokoladekrem var enorm, og holdt til alle cupcakene (etter at vi hadde spist noen få i går kveld).


Begge oppskriftene er kjempegode, men jeg tror Vanilla Cupcakes ble min favoritt. Denne oppskriften skal jeg bruke igjen - med rosa Vanilla Buttercream neste gang. ;)



Vanilla Cupcakes
Ingredienser:
250 g smør
4 dl sukker
4 store egg
2 dl melk
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens

Fremgangsmåte:
Pisk smøret mykt. Tilsett sukkeret og pisk i ca 3 minutter til du får en meget luftig smørkrem. Pisk inn eggene, ett om gangen og pisk godt mellom hvert. Pisk inn vaniljeessens. Sikt sammen mel og bakepulver. Bland dette inn i smørkremen vekselsvis med melken. Bruk mikser, men ikke pisk lenger enn nødvendig for å få deigen godt blandet.

Ha papirformer i muffinsbrett. Fordel deigen i formene til de er ca 3/4 fulle. Stek midt i ovnen ved 175°C i 20-25 min. Avkjøl muffinsene i formen i 15 min. Løsne dem forsiktig og ta dem ut av muffinsbrettet. La de bli helt kalde.



Chocolate Cupcakes
Ingredienser:
250 g smør
2 dl sukker
2 dl brunt sukker
4 store egg
4 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens
2 dl kefir
180 g kokesjokolade


Fremgangsmåte:
Pisk smøret mykt. Tilsett sukker og brunt sukker og pisk i ca 3 minutter til du får en meget luftig smørkrem. Pisk inn eggene, ett om gangen og pisk godt mellom hvert. Pisk inn vaniljeessens. Sikt sammen mel og bakepulver. Bland dette inn i smørkremen vekselsvis med kefir. Smelt kokesjokoladen over vannbad. Avkjøl litt og bland inn i deigen til slutt. Bruk mikser, men ikke pisk lenger enn nødvendig for å få deigen godt blandet.

Ha papirformer i muffinsbrett. Fordel deigen i formene til de er ca 3/4 fulle. Stek midt i ovnen ved 175°C i 20-25 min. Avkjøl muffinsene i formen i 15 min. Løsne dem forsiktig og ta dem ut av muffinsbrettet. La de bli helt kalde.





Vanilla Buttercream
250 g smør
2 ts vaniljeessens
1 dl melk
12-16 dl melis
konditorfarge - gjerne ulike farger


Pisk mykt smør, vaniljeessens, melk og 4 dl av melisen i 3-5 minutter på middels hastighet. Smørkremen skal da være luftig og smidig. Tilsett mer melis, 2 dl av gangen, og pisk ca 2 minutter mellom hver gang, til smørkremen er tykk og har god smørekonsistens.


Chocolate Buttercream
400 g smør
2 ss melk
270 g kokesjokolade
1 ts vaniljeessens
5 dl melis

Pisk smøret i 3 minutter. Pisk inn melken. Smelt sjokoladen over vannbad. Avkjøl til den er lunken (5-15 minutter) og pisk inn i smørkremen, ca 2 minutter. Tilsett vaniljeessens og pisk i 3 minutter til. Tilsett melis og pisk videre til sjokoladekremen har passe konsistens.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar